torsdag 8 oktober 2009

Dagblad i nattmössa

Nu satsar även SvD på astronomiskt kannstöperi. De påstår att ringen jag i går berättade om "startar sex miljoner kilometer från planeten och sträcker sig ytterligare tolv miljoner kilometer -- ända bort till gränsen för hela solsystemet".

NEJ. INTE ALLS. DUMHETER.

Saturnus ligger cirka halvannan miljard kilometer från solen; Uranus hela tre miljarder. Ringen sträcker sig alltså några promille av vägen till närmsta planet, och hur långt det är till solsystemets gräns vågar jag inte ens tänka på.

Jag ska sluta läsa alla tidningar utom mitt sparade exemplar av En ding ding värld.

3 kommentarer:

  1. Journalisterna borde förbjudas att syssla med sådant som de inte passar för, de borde med andra ord hålla sig till journalistiken. Fast när även den fallerar, vad är då nästa steg? Lägga ner hela denna infantila verksamhet? Om inte för deras skull, så de slipper göra bort sig, så i alla fall för vår allmänna hälsas skull ...

    SvaraRadera
  2. De kan söka jobb på Edet och Lambi.

    SvaraRadera
  3. Du har övertygat mig. Jag ska också sluta läsa tidningar från och med nu.

    För övrigt kan de även söka jobb på Serla.

    /Anonym C

    SvaraRadera