onsdag 7 oktober 2009

Aftonblad i nattmössa

Aftonbladet meddelar att en ny ring kring Saturnus har upptäckts. "För att förstå hur stor nya ringen är kan man säga att den är en miljard gånger så stor som vår egen planet", hävdar de. Kan de inte bara strunta i alla verkliga nyheter och byta namn till Anna Anka & Co? Skräptidningen anger ringens radie till 6.ooo.ooo kilometer, vilket jämfört med jordens 6.378 kilometer (beroende på hur man mäter) sannerligen inte ger utrymme för någon miljard. Stoppa presstödet, påskynda pressdöden!

3 kommentarer:

  1. Journalistmatematik är en sorts kvantmatematik, där normala regler uppenbarligen inte gäller, utan allt är sant och falskt på en gång...

    SvaraRadera
  2. Man funderar då på om vi svenska bör använda punkt eller mellanslag för att avdela tusental. Tål att diskuteras.

    SvaraRadera
  3. Om jag nu ska hålla en dåres försvarstal så kan jag bara säga att jag som humanist och matteallergiker inte hade gjort bättre ifrån mig än vad AB gjorde i detta fall. Men jag håller ändå med, tar på mig nattmössan och ropar högt: döda pressen!

    /Anonym C

    SvaraRadera