måndag 18 januari 2010

Allmänbildning

Under helgen har jag genomlidit Vem vet mest (funkar i nödfall som tillfällig förströelse), På spåret (pinsamt okunniga b-kändisar) och Postkodmiljonären (total katastrof). Behöver jag säga att jag skulle ha vunnit en jordskredsseger överallt?

Det vare mig dock fjärran att skryta. I stället vill jag rikta en allvarlig uppmaning till alla som känner sig kallade att delta i frågsporter som dessa: Kan ni inte ett dugg om någonting, stanna hemma! Nedan följer några behörighetskrav och allmänna råd.

Historia: Kan du inte rabbla Sveriges regenter de senaste 500 åren borde du skämmas.

Geografi: Att kunna namnge Europas och Asiens alla huvudstäder är ett minimikrav. Hör ni det? Ett minimikrav!

Språk: Tro inte att det räcker med att du kan säga det lustiga ordet pluskvamperfekt! Lär dig på riktigt!

Naturvetenskap: Gissar du att spindlar har sex ben, föreslår jag att du börjar om i första klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar