tisdag 29 december 2009

Reklam

I går kväll var jag ute och åkte bil. När min chaufför skulle svänga in på macken fick vi vänta i en halv evighet på att en skåpbil skulle passera, vilken den aldrig gjorde. Eftersom den late satan vägrade blinka, slösade han alltså bort en del av våra liv. "Ska ja snacka me'n?" frågade jag och fick ett nekande svar. "Men om ja bara använder fysist våld å inge verbalt?" Åter fick jag nej. Visserligen är misshandel straffbart, men så är även grov vårdslöshet i trafiken. Hade jag brutit benen på den apan hade jag skolat hävda att det rörde sig om preventivt självförsvar.

I stället tog jag mig en titt på skåpbilen, som alltså också hade kört in på macken. Med stor häpnad läste jag den påmålade reklamtexten: "Trygga och trivsamma trapphus". Vilken grotesk ironi! Hur vore det med trygg och trivsam trafik? Jag uppmanar till total och evig bojkott mot skitföretaget Secor!

Och nästa gång är jag inte lika lugn och förstående.

2 kommentarer: