måndag 21 december 2009

Julmys, del II: Av Davids hus den sturste

Uppgifterna om årtalet diffar på något decennium och det påstådda datumet kring vintersolståndet är förstås ett rent marknadsföringsknep, men för sisådär tvåtusen år sedan föddes hursomhelst kanske en liten gosse på romerskockuperad mark.

Cirka tusen år senare lurades Skandinaviens (eller rättare sagt dess södra delars) hedniska befolkning av de självutnämnda uttolkarna av den lille gossens lära att överge vår mustiga polyteism.

Ytterligare ett millennium senare kommer hämnden: Skandinavien skickar illistigt år efter år det värsta och mest ondskefulla och skräckinjagande vi har -- Carola -- till barnets antagna födelseort (som visst fortfarande ligger på ockuperat område) för att under julskiveinspelningstäckmantel sprida sitt sataniska gift över bygden. Där fick de!

4 kommentarer:

  1. ....och stjärnans namn var malört.... kan de inte behålla henne?

    SvaraRadera
  2. Bara så ingen får saker och ting och om bakfoten: Det var alltså inte Betlehemsstjärnans namn som var Malört. Denna stjärnbeteckning finner vi i Uppenbarelseboken. Vidare vågar jag inte uttrycka samma önskan som Thomas; när jag hoppades att Kanvråla Gnäggkvists låtsashårdrockarpojkvän i Poodles skulle stanna kvar för evigt på sin Europaturné fick den lille skiten svininfluensan och åkte hem till Sverige i förtid.

    SvaraRadera
  3. Det var odjuret jag syftade på....

    SvaraRadera
  4. Jo, jag gissade det. Jag ville bara briljera lite med min bibelkunskap.

    SvaraRadera