söndag 6 september 2009

Musik ska byggas utav vrede

Det är inte alls så att jag hatar eller föraktar dem som lyssnar på dansbandsmusik. Däremot vägrar jag förstås att ha någonting med dem att göra.

Men de som spelar i dessa motbjudande grupper har förverkat sin rätt att hålla i ett instrument. Vad är det som gör att de vägrar att spela en enda oväntad synkop, ett enda överraskande fill eller en enda spännande soloton? Tror de att de dansande i total förvirring skulle göra krokben på varandra om de utsattes för något som avlägset påminde om intressanta tonföljder? Varför vill sångarna bara ge uttryck för en enda känsla? Är de rädda för upplopp i publiken om man för en sekund frångår sin sedativa svammel? Varför ler de oavbrutet som strykrädda mähän? Kan de verkligen vara så bindgalna att de tycker att musiken är rolig? Spärra in dem!

3 kommentarer:

  1. Jag kan bara instämma och tillägga: Varför låter det alltid som att de är täppta i näsan när de sjunger? Lotta Engberg måste vara ständigt förkyld.

    /Anonym C

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, och kan komma med ytterligare ett tillägg: varför har de alltid så otroligt fula kläder? Jag har nog aldrig skådat en elegant klädd dansbandsmedlem.

    Varför kunde inte detta vara sant? http://www.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

    /Rakryggad dansbandsfobiker

    SvaraRadera
  3. Jag är stolt över min insiktsfulla läsekrets.

    SvaraRadera