fredag 11 september 2009

Kränkta debattörer

Jag har oerhört svårt att se att debatten om den sydafrikanska friidrotterskans könstillhörighet skulle vara rasistisk, som hennes förbund hävdat. Jag vill minnas att skämt och anklagelser under åttiotalet haglade tätt om östtyska kulstöterskors robusta utstrålning, så denna typ av diskussion drabbar färgblint både indogermaner och bantufolk.

Lika svårt har jag att se varför det i samma fråga "finns mycket kvar att göra queerpolitiskt", som jag läste i en insändare. Någon får gärna förklara för mig.

5 kommentarer:

  1. Tyvärr kan jag icke upplysa dig i denna fråga.

    /Anonym C

    SvaraRadera
  2. Hoppsan. Jag läser i dag att Caster har haft östtyskt bistånd. Det visste jag inte när jag skrev inlägget och krånglar till saker och ting en aning.

    SvaraRadera
  3. Tja, den vanliga uppdelningen av män och kvinnor inom idrotten måste ju ses som direkt diskriminerande mot de som inte riktigt valt sida eller kanske båda. Du Wulfahariz kan väl göra oss blogföljare en tjänst och räkna ut hur många olika lag det behövs förutom dam- och herrlagen för att det ska bli riktigt rättvist.

    SvaraRadera
  4. Det får andra fnula med, förslagsvis bland LHHBBTT:arna. Jag är mer inne på att kräva ett mellanläge mellan Paralympics och OS, så att vi lönnfeta med dålig kordinationsförmåga också får vara med i hetluften.

    SvaraRadera
  5. Se där, jag kunde visst inte koordinera fingrarna ens.

    SvaraRadera