måndag 24 augusti 2009

Vid vägs ände

Jag har varit ute och rest lite. Det är dumt; man får bara kardiovaskulära problem. Bland annat kommer man efter blott ett par mil fram till åsikten att alla BMW-förare ska utvisas.

I gränstrakterna mellan Blekinge och Skåne såg jag att det var skyltat mot Svinön. "Vet hut!" tänkte jag. Strax därpå passerade vi Fanhult. "Ska de uppväxande släktet behöva utsättas för ett sånt språkbruk?" protesterade jag högt. Knappt hann jag hämta andan innan jag befann mig i Böglarehult. "Detta kan uppfattas som djupt kränkande för LHHBBTT-folke!" skrek jag nu. "Varför tar inte Vägverke sitt ansvar å rensar upp i den här vulgära skyltfloran?" retoriskfrågade jag sedan lite lugnare. Mitt ressällskap satt länge tyst innan det med ett tveksamt, nervöst tonfall tog till orda: "Wulfahariaz, ja tror eee att Vägverke kanske har bytt namn hehee. Dom lär numera heta ... ähum ... Svevia."

Jag svalde nästan min tunga av chocken och en stickande känsla spred sig från bröstet. Vilka är alla dessa konsulter som vanställer gamla hederliga logotyper och skapar nya onödiga namn på löjeväckande, påhittat piglatin? Harmynta etrusker?

1 kommentar:

  1. Allt kändes dessutom mycket tryggare när vi hade vägverket och televerket. Nu har all stadga och stabilitet försvunnit. Jag bävar för den dagen livsmedelsverket blir Livia och Banverket blir Banania. Då är allt hopp ute! /Anonym Ca

    SvaraRadera