söndag 10 oktober 2010

Fler flaggor!

För oss som tycker att något av det mest spännande i OS är flaggorna väntar goda tider. I dag upphör Nederländska Antillerna att existera som administrativ enhet. Därför får vi inte se denna flagga något mer:




Detta är inget att hänga läpp för; nu räknar vi med att Curaçao, som från och med nu är självstyrande område inom Nederländerna kommer att ställa upp under egen flagg. Kanske denna?





Sint Maarten fattar förhoppningsvis samma idrottsliga beslut.





Däremot gissar jag att den franska delen av ön, Saint Martin, aldrig kommer att delta i några olympiska spel. Därför hade risken varit mycket stor att ni aldrig hade fått se dess flagga om inte jag här hade tagit mitt folkbildningsansvar.






Å andra sidan har vi sedan länge kunnat njuta av den arubiska flaggan. (Aruba tillhörde Nederländska Antillerna fram till 1986.)





Vän av ordning undrar förstås vad som händer med återstående öar. Jo, förstår ni, Bonaire, Saba och Sint Eustatius blir kommuner i Noord-Holland, som har en flagga ni heller kanske aldrig fått ta del av om det inte vore för mig.




För säkerhets skull kanske jag bör påpeka att det ovan nämnda Saba inte har något som helst med den malaysiska delstaten Sabah att göra. Där, på norra Borneo, har man denna ganska fula flagga.




Det är alltså, vad jag kan förstå, en fullständig slump att Sabahs flagga ser ut att innehålla en uppochnedvänd nederländsk





eller för all del luxemburgsk





dito. Däremot återfanns naturligtvis en äldre version av de flag van Nederland i den gamla sydafrikanska flaggan, men det hör kanske inte riktigt till saken.

2 kommentarer:

  1. Vi tackar mäster för den lektionen. Jag kan särskilt sekundera ditt sistnämnda betyg.

    SvaraRadera
  2. Tack själv. Jag kanske ska inskjuta att Thomas skrev sin kommentar innan jag la till de tre sista flaggorna.

    SvaraRadera