måndag 31 oktober 2011

Det gamla vanliga

Förutom svenska, som snart bara duger hos Stefan & Krister (vilka jag i skrivande stund noterar har lagt ned verksamheten, vilket ger onda aningar inför framtiden), finns det som bekant bara ett språk i hela världen. Helgens beläggskörd hämtar vi från två såväl socioekonomiskt som geografiskt vitt skilda områden, som ändå synbarligen förenas i det att det där talas samma delabialiserade västgermanska språk.

Enligt endera av de två stockholmsbaserade (vilket jag totalvägrar att skriva med inledande versal) skvalrockkanalerna heter den välkända somaliska fotomodellen tydligen Ajmän. På det viset ...

Vidare hamnade jag framför den norska skräckfilmen Skjult. Det hade kanske varit njutbart om inte det faktum att den påstods heta Hidden hade givit mig hemoptys. Man måste inte vara punschdrickande göticist för att höja käppen i harm inför sådana illdåd.

3 kommentarer:

  1. Fint att du fortfarande skriver.

    SvaraRadera
  2. Wulfaharias, kan du inte skriva något om det ofta mycket underhållande fenomen som kallas katakreser? Ett nytt ord upptäckt idag: nagelskåda.
    En fantastisk sammanblandning av skärskåda, nagelfara och – hup! – navelskåda.
    Hela 216 träffar på Google.

    Kanske kan man även säga att tidsandans narcissistiska självupptagenhet är en navel i ögat på oss vidsynta.

    SvaraRadera
  3. Nagelskåda är nog ett gränsfall mellan folketymologi och katakres, men jag är rätt kass på stilfigurer. Är det tautologi och pleonasm som är nästan sama sak? Jag får läsa på.

    SvaraRadera