torsdag 21 maj 2009

Dumburken

SVT 1:s Gomorron Sverige hade en riktigt usel dag igår. Det är inte så att jag sitter med pennan i näven och ivrigt hoppas att grodorna ska börja flöda ur deras fånigt leende munnar, men under denna sändning formligen stormade errata och plattityder genom etern. Då måste någon säga ifrån!

1. Det började med att deras TV-spelsexpert, som jag aldrig varit speciellt förtjust i ändå, uttryckte sig så fegt (jfr mitt inlägg 5/5-09) att man vill skicka honom till en terapeut eller till armén för att göra karl av stackaren:

"Nånstans tycker ja man har en känsla av att [...]"

Kujon! Evertebrat!

2. Sedan dribblade de, liksom DN, totalt bort sig i rapporteringen om ett nybeskrivet fossil. Jag vet inte om mina läsare är jätteintresserade av evolutionsläran, så jag nöjer mig med en uppmaning till redaktionen att helt enkelt hålla tyst.

3. "Det var ett ungdomsbråk som urartade", meddelade nyhetsuppläsaren. När inträffar detta? undrar man då. Kan det vara när brottsrubriceringen övergår från ringa till grov misshandel? Eller kanske när en kombattant som fyllt 20 blandar sig i dispyten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar